الاثنين، 5 مايو 2008

العلم والامتحان ل مصطفى الظاهر

الحمد لله كنت بمتحن و الامتحان كان فظيع
طلع اللى كنت بعمله طول السنه ملوش لزمه فى الامتحان
ف يا سلام طب اعمل ايه من اول السنه مع الماده دى
المهم استنتاج منطقى وغريب
فيه حاجه اسمها علم و حاجه اسمها امتحان و حاجه اسمها عمل و حاجه اسمها تطبيق
اربع حاجات
العلم وده متعود عليه و مش جديد و الحمد لله تقريبا كل الناس اتعملت القراه فى المراجع
التطبيق و ده كان مطلوب فى الماده و كان بعيد تماما عن العلم اللى فى المرجع و لكن كان فيه سبب للربط ما بين العلم و التطبيق العملى
الامتحان و ده اكبر مقلب بشوفه يعنى اقعد 3 اشهر اذاكر فى حاجه و فى الاخر مش مطلوبه واللى مطلوب انك تحل المسأل اللى هتيجى فى الامتحان
العمل و ده لسه بعيد عنى ف مقدرش احكم عليه و لكن من خبرات سابقه او حاليه اقدر اقول ان بعيد جدا عن اللى خدناه
النتيجه اللى طلعت بيها ان الامتحان عشان يحدد حاجتين مين اللى ينفع يكون مهندس "ناجح" و مين اللى هيتعين معيد "تقديره جامد" و لكن الدراسه دى حاجه تانيه
تلاقى ناس عماله تذاكر من اول السنه و ربنا بيوفقها
و ناس مش فى الدنيا و عاوزين المفيد بتاع الامتحان "كورس او بغيره"
المهم ان اللى بيفهم مش زى اللى بيخلص
اللى بيخلص المفروض انه انصح و لكن العدل بيقول "لكل مجتهد نصيب"
المهم مهما كانت الظروف انا مكنتش بذاكر من اول السنه عشان امتحان كنت بذاكر عشان مكنش جاهل فى علم المفروض انى اتعلمته "اذا كانت القراءه فى كل شئ نهمى"مش هقرا العلم المفروض عليا
بعد كل ده كل واحد ليه هدف من اللى بيعمله اللى عاوز يفهم و اللى عاوز ينجح و اللى عاوز يتعين معيد واللى عاوز يشتغل بس الترتيب "يعنى مين لازم عشان مين هو ده الغريب"
يعنى اولا عشان تعمل اى شئ لازم تنجح
و او المفروض عشان تنجح تكون فاهم و بعد ما تنجح تبدا يا اما تتعين او تشتغل و فيه بيعمل الاتنين و ده شئ بيعانى منه الطلبه ان المعيدين مش فاضيين للطلبه و بالتالى لو لقيت طالب مبيفهمش اعذره لان ده مش غباء منه و لكن مخدش حقه و هو محاولش يفهم باى اسلوب تانى "استسلم يعنى" المشكله اللى بعانى منها ان بعض الناس اللى كنت بعرض عليهم المساعده "طبعا فى العلم" عاوزنى اساعدهم بس مش فى العلم فى "الامتحان" و المفروض ده شئ مرفوض عندى غير فى حالات الناس اللى عندهم تخلفات و النكته الاكبر ان المسأله بدات تتعرض بفلوس و ده كده منتهى الاهانه "انا بكام" ممكن تقول منتهى اليأس منهم او منتهى الغباء او منتهى الجشع "بفلوسى اعمل اللى انا عايزه" لما تشترى الناس بالفلوس الناس دى هتبيعك بنفس التمن او ارخص.
المهم يبقى الصراع ما بين العلم و الامتحان فى داخل مصطفى اللى محتار "العلم ولا الامتحان"
على العموم الامتحان نهايته منتظره

ليست هناك تعليقات: